...daně, daně, napovíme jak na ně....

Obecná směrnice pro obce

Obec:                              ...............................................................

 

IČO :                              ................................................................

 

Směrnici zpracovala:     .................................................................

Směrnici schválil:                   ..................................................................

a zastupitelstvo na svém
veřejném zasedání ...........................................

Datum zpracování:                 .........................................................

Datum poslední aktualizace:  .........................................................

Směrnice nabývá platnosti:
dnem schválení na veřejném zasedání

Směrnice nabývá účinnosti:    ..........................................................

 

Směrnice č. x/xxxx   o oběhu účetních dokladů

 

Obsah směrnice:

I.část:              Úvodní ustanovení

1.     Předmět úpravy

2.   Legislativní rámec

3.    Závaznost směrnice a kontrola


II.část:            Systém oběhu účetních dokladů

1.     Náležitosti účetních dokladů

2.     Oběh účetních dokladů

3.     Podpisové vzory

 

 

I.  část: Úvodní ustanovení

 

1.     Předmět úpravy

Předmětem této směrnice je vymezení oběhu účetních
dokladů.

2.     Legislativní rámec

Směrnice upravuje oběh účetních dokladů v souladu se:

- zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů,

- zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů,

- zákonem č. 219/200 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů,

- zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů,

- zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů,

- vyhláškou č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů,

- vyhláškou 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku,

- vyhláškou č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky,

- vyhláškou č. 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předpokládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionu soudržnosti,

-       českými účetními standardy

-        

3.     Závaznost směrnice a kontrola

Podle této směrnice postupuje účetní obce, která svou náplní práce má vliv na správné účtování obce. Ostatní pracovníci obce, kteří se v rámci plnění svých úkolů stanou účastníky realizovaných účetních případů jsou povinni plnit pokyny ve smyslu zásad stanovených touto směrnicí. Kontrolu dodržování této směrnice vykonává starosta obce nebo jím pověřený pracovník kontroly.


II.         část. Systém oběhu účetních dokladů

 

  1. Náležitosti účetních  dokladů

1.1. Podkladem pro zápisy v účetních knihách jsou účetní doklady. Účetní doklady jsou průkazné účetní záznamy, které podle § 11 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, musí obsahovat:

a) označení účetního dokladu,

b) obsah účetního případu a jeho účastníky,

c) peněžní částku nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství,

d) okamžik vyhotovení účetního dokladu,

e) okamžik uskutečnění případu, není-li shodný s okamžikem podle písmene d),

f) podpisový záznam podle § 33a odst. 4 zákona o účetnictví osob odpovědné za účetní případ a podpisový záznam osoby odpovědné za jeho zaúčtování.

1.2. Účetní jednotka je povinna vyhotovovat účetní doklady bez zbytečného odkladu po zjištění skutečností, které se jimi zachycují, a to tak, aby bylo možno určit obsah každého jednotlivého účetního případu způsobem podle § 8 odst. 5 zákona o účetnictví.


 2.   Oběh účetních dokladů


2.1.    Dodavatelské faktury

2.1.1.     Objednávky dodávek hmotné a nehmotné povahy:

A. Objednávání dodávek od externích dodavatelů (pořízení, nájem, zhotovení, montáž, údržba, oprava nebo úprava věcí movitých i nemovitých, anebo provedení jiných činností a služeb) zabezpečuje starosta obce nebo jím stanovený zastupitel obce.

B. Za dodržování rozpočtu účetní jednotky odpovídá správce rozpočtu - účetní. Účetní jednotka hospodaří s rozpočtovými prostředky až do schválené výše.

C. Při zajišťování dodávek je účetní jednotka povinna dodržovat zásady pro zadávání veřejných zakázek podle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.

2.1.2.    Příjem faktur:

A. Všechny doručené faktury budou neprodleně odevzdány účetní obce.

B. Účetní zapíše faktury do knihy došlých faktur.

C. Účetní vystaví k faktuře účetní doklad vč. přiřazení
platby do odvětví a na účty a uvede na základě jaké objednávky byla faktura
vystavena.

2.1.3.    Ověření správnosti, likvidace a placení faktur

A. Starosta zajistí kontrolu věcné správnosti faktury (potvrdí skutečné provedení prací) a kterýkoliv další zastupitel potvrdí věcnou správnost svým podpisem, Účetní zajistí kontrolu formální a finanční správnosti faktury. Po získání všech výše uvedených podpisů provede platbu faktury pomocí přímého bankovnictví v programu Moje banka, a to podle data splatnosti faktury. Proplacení faktury nad ........... Kč je možné jen, pokud k ní existuje písemná objednávka nebo jiný smluvní vztah. Zajistí také zařazení do majetku účetní jednotky v případě dodávky charakteru dlouhodobého nehmotného nebo hmotného majetku.

B. Správce rozpočtu provede:

- kontrolu platby z hlediska výše příslušných rozpočtových prostředků

- kontrolu přípustnosti operace z hlediska přiřazení platby do odvětví, paragrafu a výdajové položky

C. Účetní fakturu zaúčtuje.


2.2.    Doklady k účtování o majetku

V návaznosti na směrnici o oběhu účetních dokladů je zpracována směrnice, která stanoví postup pro zařazení majetku do užívání, převody majetku a jeho vyřazení.


2.3.    Doklady k účtování o mzdách, odvodu pojistného na sociální a zdravotní pojištění, daně ze mzdy a srážek z mezd

Podkladem pro účtování o mzdách včetně příslušenství jsou:

- zúčtovací a výplatní listina

- přehled o výši odvodu sociálního pojištění

- přehled o výši zdravotního pojištění

- příkazy k úhradě


2.4.    Doklady při poskytování náhrad výdajů při pracovních cestách

Tuzemské pracovní cesty - konání tuzemské pracovní cesty schvaluje starosta obce nebo místostarosta. Po vykonání cesty je účtovatel povinen nejpozději do 10 dnů vyplnit cestovní příkaz a přiložit všechny doklady související s výdaji na pracovní cestu. Ten je po podpisech oprávněných osob vyplacen a zaúčtován.


2.5.    Odběratelské faktury

2.5.1.  Faktury za
hmotné dodávky, služby, práce aj., které za úplatu poskytuje účetní jednotka, vystavuje účetní obce bezprostředně po uskutečnění služby nebo dodávky.
Originál faktury zašle odběrateli.

2.5.2.   Účetní fakturu zapíše do knihy vystavených faktur a dále sleduje splatnost faktury.


2.6.    Oběh bankovních dokladů

2.6.1    Bankovnímidoklady se pro účely této směrnice rozumějí výpisy z bankovních účtů.

2.6.2.  Výpisy z běžného účtu od........................ banky jsou k dispozici v elektronické podobě vždy  po každém pohybu. Účetní jednotka zajistí jejich vytištění. Výpisy z účtu ......................... zasílá banka po každém pohybu. Výpisy z úvěrového účtu u ................. jsou v elektronické podobě měsíčně, rovněž jsou zasílány poštou.


2.7.    Oběh pokladních dokladů

2.7.1.   Pokladními doklady se pro účely této směrnice rozumějí:

- pokladní kniha

- příjmové pokladní doklady

- výdajové pokladní doklady

2.7.2.   Pokladní operace smí provádět jen příslušný hmotně odpovědný pracovník - účetní, a to pouze v případech, kdy bezhotovostní platba není možná nebo je  objektivně nevýhodná. Doklady dále schvaluje starosta obce nebo místostarosta obce, v případě částky vyšší než ...............Kč pak musí souhlas stvrdit svým podpisem ještě kterýkoliv další zastupitel. Výše pokladního limitu je stanovena na .................,-Kč (Takto stanovený pokladní limit
se zvyšuje v den výplaty o částku, která byla vybrána formou místních poplatků apod., kterou nebylo možno z technických důvodů odvést do banky, dále se zvyšuje v případě, že bylo nutno pokladnu 1 den předem nadotovat z důvodu výplaty mezd).

2.7.3.    Účetní - pokladní - má tyto povinnosti:

- zabezpečuje, prověřuje a odpovídá za to, aby pokladní doklady měly stanovené náležitosti - název a číslo, název účetní jednotky, datum vyhotovení, jméno plátce nebo příjemce, částku platby číslicí, účel platby, podpisy oprávněných pracovníků

- vede chronologicky záznamy v pokladní knize

2.7.4.    Stav finanční hotovosti v pokladně musí být vždy totožný se zůstatkem v pokladní knize. Kontrolu pokladny, pokladních operací a stavu finančních hotovostí provádí finanční výbor obce dle potřeby. K výdajovým pokladním dokladům se připojí doklad o úhradě (účtenka, faktura...) s uvedenou částkou, s důvodem výplaty hotovosti a s podpisem osoby, která částku přijala.

Výplaty záloh lze provádět po jejich schválení starostou nebo místostarostou, k tomuto účelu se použije výdajový doklad, který podepíše příjemce zálohy a pokladní, vyúčtování poskytnutých záloh se provede nejpozději k 31.12. příslušného roku. Stav k 31.12. běžného roku musí být nulový, nespotřebovaná hotovost se převede na běžný účet obce u banky.

Veškeré pokladní doklady musí být přehledné, čitelné a srozumitelné.


2.8.    Doklady k ostatním platbám

Podstatou účetnictví státu od 1.1.2010 je soubor činností, které směřují ke shromažďování účetních záznamů od vybraných účetních jednotek v centrálním systému účetních informací státu. Do tohoto souboru jsou nyní zaznamenány i ty účetní případy, na které dosud nebyly tvořeny předpisy, a o kterých bylo účtováno až při pohybu finančních prostředků. Jedná se např. o platby vyplývající z veřejnoprávních smluv, přijaté dotace, poskytnuté příspěvky apod. I k těmto platbám jsou nyní tvořeny předpisy pohledávek a závazků.



  3.   Podpisové vzory


viz. příloha

Dne ..................................

Starosta obce ..........................................

Příloha č. 1 - přehled
podpisových vzorů

© 2014 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode